Usein kysytyt kysymykset

Tiedämme että laboratorio-viidakko voi olla hämmentävä. Autamme ilomielin löytämään oikeat tutkimukset sekä sopivan ajan kotikäynnille. Täältä löydät vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin. Voit myös tarvittaessa soittaa meille puh. 029 002 0222.

Text Link

Ajanvaraus ja asiakaspalvelu

Text Link

Näytteiden otto

Text Link

Tulokset ja lääkärin kannanotto

Text Link

Maksuista

Text Link

Yleistä

Sanottu meistä

Sujuvaa palvelua työkiireiden keskellä. Näytteenotto sujui nopeasti ja tulokset tulivat vielä saman päivän aikana! Kiitos hyvästä ja toimivasta palvelusta!

Janne, toimitusjohtaja

Kätevää saada etälääkärin määräämät laboratorionäytteet otettua kotona. Vastaukset tulivat nopeasti ja tulokset välitin hoitavalle lääkärilleni. Suosittelen!

Anna-Leena, Anonyymi

Mahtava palvelu! Olemme kiitollisia että näytteiden otto onnistuu vaivatta kotonamme eikä vaadi meiltä matkustamista. Arvostamme suuresti ystävällistä, ammattitaitoista ja jo tutuksi tullutta hoitajaa.

Harri ja Kirsti, eläkeläiset

Tack för att ni också tar laboratorieprov på servicehus. Det inte så enkelt att komma iväg med invataxi till laboratoriet.

Tacksam pensionär

Äidin vieminen laboratorioon on ollut vaikeaa, mukavaa, että palvelu toimitetaan nyt kotiin ja saimme puhua ruotsia hoitohenkilökunnan kanssa.

Helena, 57-vuotias sukulainen

Text Link

Millä alueella KotiLabin näytteenotto on saatavilla?

KotiLabin näytteenotto palvelee lähes koko pääkaupunkiseutua. Mikäli et voinut varata näytteenottoa kotisivujemme kautta ja asut pääkaupunkiseudulla tai pääkaupunkiseudun kehyskunnassa, olethan yhteydessä KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16).

Text Link

Otatteko näytteitä myös lapsilta?

Tietyissä tilanteissa otamme näytteitä myös lapsilta. Otattehan yhteyttä asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16), mikäli haluatte tilata näytteen lapselle.

Text Link

Kuka on KotiLabin potilasasiavastaava? 

1.1.2024 lähtien potilasasiamiestoiminta yksityisillä palveluntuottajilla päättyi ja toiminta siirtyi hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille. Samassa yhteydessä potilasasiamiehen nimike muuttui potilasasiavastaavaksi. Olethan tarvittaessa yhteydessä oman alueesi potilasasiavastaavaan.  

 

Text Link

Miten tietosuoja on varmistettu? 

Asiakkaiden tietoturva on meille ensisijaisen tärkeää. Käytössämme on korkeimman A1-turvaluokituksen omaava potilastietojärjestelmä ja KotiLabin asiakkaiden tietoja käsittelevät ainoastaan terveydenhuollon ammattilaiset, jotka ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen.  

Text Link

Riittääkö ajokortti kuvalliseksi henkilökortiksi? 

Kyllä, voit vahvistaa henkilöllisyytesi ajokortilla. 

Text Link

Tarvitsenko lääkärin lähetettä?

Voit varata näytteenoton ilman lääkärin lähetettä. Mikäli sinulla kuitenkin on lääkärin lähete, saat myös lääkärin määräämät näytteet KotiLabin kautta. Olethan yhteydessä KotiLabin asiakaspalveluun, mikäli tarvitset apua näytteiden varaamisessa. 

Text Link

Kenelle palvelu sopii? 

KotiLabin palvelut sopivat kaikille, jotka tarvitsevat sujuvaa näytteidenottoa. Palvelumme sopivat erityisen hyvin henkilöille, jotka eivät sairauden, liikuntarajoitteisuuden tai kiireiden vuoksi halua siirtyä näytteenottopisteeseen.  

Text Link

Mitä laboratoriopaketit sisältävät? 

Laboratoriopaketit on tarkkaan räätälöity lääkäriemme toimesta eri kohderyhmiä ja sairauksia ajatellen. Lisätietoja tutkimuspaketeista ja itse näytteistä löydät KotiLabin kotisivuilta tai soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16).

Text Link

Korvaako vakuutus KotiLabin näytteidenoton? 

Tarkistathan oman vakuutusyhtiösi korvauskäytännöt, ennen näytteenoton varaamista. 

Text Link

Saako näytteidenotosta Kela-korvausta? 

Näytteenotosta ei saa Kela-korvausta. Näytteiden ottoon ei tarvita lääkärikäyntiä tai lääkärin lähetettä, eikä näytteenotto näin ollen kuulu Kela-korvattavien palveluiden piiriin. 

Text Link

Mistä löydän tutkimusten hinnat? 

Näytteiden hinnat näkyvät kotisivulla, tuotteiden ja palveluiden yhteydessä. Voit myös soittaa KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16), mikäli sinulla on kysyttävää hinnoista.

Text Link

Kirjautuvatko tulokset OmaKanta-palveluun? 

Kyllä, tuloksesi kirjautuvat OmaKanta-palveluun.

Text Link

Saanko lähetteen jatkotutkimuksiin? 

Olethan itse yhteydessä lääkäriin, mikäli epäilet sairautta tai laboratoriotuloksesi poikkeavat viitearvoista. Voit myös varata ajan KotiLabin etälääkärille KotiLabin varausjärjestelmästä tai soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 0020222 (arkisin 9-16).

Text Link

Voiko KotiLabilta varata ajan etälääkärinvastaanotolle? 

Kyllä, voit varata ajan KotiLabin etälääkärille kotisivujen kautta tai soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16). Etälääkärimme palvelee sinua mielellään terveyteesi tai laboratoriokokeisiisi liittyvissä kysymyksissä. 

Text Link

Meneekö tulokseni suoraan lääkärille? 

Voit tarkastella tuloksiasi kirjautumalla Oma KotiLab-palveluun ja välittää itse tiedon omalle lääkärillesi. Tulokset kirjautuvat myös OmaKantaan. Tarvittaessa voit olla yhteydessä KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16).

Text Link

Saanko lääkärin arvion näytteiden tuloksista? 

Saat tulokset helposti luettavassa muodossa. Mikäli haluat jutella lääkärin kanssa tuloksistasi, voit erikseen varata ajan KotiLabin omalle etälääkärille. 

Mikäli epäilet sairautta tai tuloksesi poikkeavat viitearvoista, olethan aina yhteydessä lääkäriin.

Text Link

Kuinka nopeasti saan tulokset? 

Tulokset ovat usein saatavilla jo saman tai seuraavan päivän aikana. Huomioithan kuitenkin, että tietyissä näytteissä analysointi voi kestää useamman päivän.  

Text Link

Miten saan tulokset? 

Tulokset ovat katsottavissa Oma Kotilab-palvelusta. Palveluun kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tulokset kirjautuvat myös OmaKantaan. Huomioithan, että tietyissä näytteissä analysointi voi kestää useamman päivän.  

Text Link

Saako teiltä myös EKG-rekisteröinnin? 

Kyllä, Kotilabin kautta voit tilata myös sydänkäyrän rekisteröinnin kotona. Huomioithan kuitenkin, että halutessasi lääkärin kannanoton rekisteröityyn sydänkäyrään, tulee sinun varata aika etälääkärimme vastaanotolle. Tutkimus soveltuu ainoastaan terveyden kartoitukseen ja seurantaan. Mikäli sinulla on äkisti alkanutta rintakipua, soitathan 112.

Text Link

Kuka ottaa näytteet ja missä näytteet analysoidaan? 

Näytteenotto tapahtuu ammattitaitoisten hoitajiemme toimesta. Näytteet viedään lähimpään Synlab-laboratorioon, jossa näytteet analysoidaan.

Text Link

Missä laboratotionäytteet otetaan? 

Näytteiden otto tapahtuu toivomassasi paikassa, esim. kotona, työpaikalla, hoivakodissa tai vaikka kuntosalilla. 

 

Text Link

Miten valmistaudun näytteenottoon? 

Mikäli näyte vaatii paastoa tai muuta huomioitavaa, löydät ohjeet näytteiden kuvauksista tilaustasi tehdessä. Lisäksi saat tarkemmat ohjeet, kun näytteenottaja on yhteydessä sinuun edellisenä arkipäivänä. Lisätietoja saat myös tarvittaessa soittamalla KotiLabin asiakaspalvelun puh. 029002 0222 (arkisin 9-16).

Text Link

Voinko käyttää muualta saatua lähetettä KotiLabin palveluihin?

Kyllä, voit tilata tarvitsemasi näytteet KotiLabilta ja toimittaa tuloksesi hoitavalle lääkärillesi. 

Text Link

Miten maksan näytteenoton? 

Näytteenotto laskutetaan asiakkaalta näytteenoton jälkeen. Laskun saat sähköpostitse tai tarvittaessa myös postitse. Postitse lähetettyihin laskuihin lisätään postituslisä.

Text Link

Mitä hintaan sisältyy? 

Hinta sisältää näytteenoton asiakkaan luona, kuljetuksen, laboratorionäytteiden analysoinnin, tulokset Oma KotiLab-palveluun ja tulosten kirjaamisen OmaKantaan. Mikäli haluat tulokset postitse, lisätään hintaan 5€ postitusmaksu.

Text Link

Kuinka täydennän jo tekemääni tilausta? 

Voit täydentää tekemääsi tilausta soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16).  

Text Link

Voinko asioida toisen puolesta? 

Tietyissä tilanteissa voit asioida toisen henkilön puolesta. Lisätietoja saat soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16). 

Text Link

Miten tilaan näytteenoton toiselle henkilölle? 

Kotisivujen kautta varattu näytteenotto vaatii aina vahvaa tunnistautumista. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voit varata ajan soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16). 

Text Link

KotiLabin yhteystiedot 

Voit olla yhteydessä meihin sähköpostitse [email protected] tai soittamalla KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16). 

Text Link

Milloin varaamani aika tulisi viimeistään perua? 

Mikäli haluat perua varaamasi ajan, tulee varaus perua viimeistän 24 tuntia ennen varattua aikaa. Myöhemmin peruutetusta varauksesta veloitamme 47€ suuruisen peruutusmaksun. 

Text Link

Miten vaihdan tai perun varaamani ajan? 

Ajan vaihtaminen tai peruminen tapahtuu vahvistusviestissä saamiesi ohjeiden mukaisesti.

Voit myös soittaa KotiLabin asiakaspalveluun puh. 029 0020222 (arkisin 9-16).

Text Link

Miten varaan ajan näytteenottoon? 

Ajanvaraus tapahtuu KotiLabin kotisivujen kautta. Tilaa haluamasi laboratorionäytteet ja varaa itsellesi sopiva ajankohta kalenterista. Kalenteri tarjoaa vaihtoehdoksi aikaikkunan, josta voit valita näytteenoton joko aamu- tai iltapäiväksi. KotiLabin hoitaja ilmoittaa näytteenottoa edeltävänä arkipäivänä tarkemman ajankohdan saapumiselleen, joko soittamalla tai tekstiviestitse. Näytteenoton varaaminen kotisivujen kautta vaatii vahvaa tunnistautumista. 

 

Voit myös varata ajan soittamalla KotiLab asiakaspalveluun puh. 029 002 0222 (arkisin 9-16).