Vanliga frågor
Att navigera bland alla laboratorieprover kan kännas svårt. Vi hjälper dig gärna att välja de prover som passar dig bäst. Här hittar du svar på vanliga frågor om vår service och provtagningen. Ifall du inte hittar svar på din fråga kan du ringa till oss, tfn. 029 002 0222.
Tidsbokning och kundservice
Provtagning
Resultat och läkarkonsultation
Betalning
Allmänt
Sagt om oss
Till vilka områden kan jag beställa provtagning?
KotiLab erbjuder provtagning i huvudstadsregionen. Kontakta vår kundservice tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16), ifall du inte lyckades boka en provtagning via hemsidan och bor i huvudstadsregionen eller i de närliggande kommunerna.
Erbjuder ni även provtagning på barn?
I vissa fall tar vi även prov på barn. Kontakta vår kundservice tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16) ifall du önskar boka provtagning åt ditt barn.
Vem är KotiLabs patientombud?
Fr.o.m. 1.1.2024 ansvarar välfärdsområdena och Helsingfors stad för patientombudens verksamhet för den privata sektorn. Samtidigt ändrades benämningen patientombudsman till patientombud. Kontakta vid behov patientombuden på området du är bosatt i.
Hur säkerställs kundernas datasekretess?
Kundernas datasekretess är mycket viktig för oss. Vi använder oss av ett patiendatasystem som är klassificerat i säkerhetskategorin A1. KotiLabs kunduppgifter behandlas enbart av vårdpersonal som även har undertecknat ett sekretessavtal.
Kan jag identifiera min identitet med körkort?
Ja, du kan identifiera din identitet med körkort.
Behöver jag en läkarremiss?
Du behöver inte en remiss för att boka provtagning. Via KotiLab kan du dock även boka laboratorieprov som din läkare har ordinerat dig. Kontakta vår kundtjänst tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16) ifall du är osäker på vilka prov du skall boka.
Till vem riktar sig KotiLabs tjänster?
KotiLabs tjänster riktar sig till alla som önskar sig smidiga provtagningstjänster. Speciellt bra passar våra tjänster personer som på grund av sjukdom, rörelsehinder eller annan orsak inte önskar förflytta sig till en provtagningsenhet.
Vad innehåller laboratoriepaketen?
Våra läkare har sammanställt laboratoriepaket som hjälper dig att utvärdera ditt hälsotillstånd eller finna sjukdomstillstånd. Information om paketen eller de enskilda undersökningarna hittar du på KotiLabs hemsida. Du kan även ringa vår kundtjänst tfn 029 002 0222.
Kan jag ansöka om ersättning från försäkringsbolaget?
Kontakta ditt försäkringsbolag för att utreda om kostnaderna kan ersättas.
Berättigar provtagningen till ersättning från FPA?
Provtagning berättigar inte till ersättning från FPA. Det behövs varken ett läkarbesök eller en läkarremiss för provtagningen och därmed ersätts inte provtagningstjänster av FPA.
Var hittar jag priserna?
KotiLabs priser för provtagningen och olika prov finns på hemsidan. Du kan även kontakta vår kundstjänst tfn 029 002 0222.
Kan jag se mina resultat i MittKanta?
Ja, dina resultat överförs till MittKanta.
Får jag en remiss för fortsatt vård?
Ifall dina resultat avviker från de angivna referensvärden eller ifall du misstänker sjukdom, kontakta då själv en läkare. Du kan också boka tid till KotiLabs distansläkare för konsultation via KotiLabs tidsbokning på nätet eller genom att ringa vår kundtjänst tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16).
Kan jag boka tid till distansläkare via KotiLab?
Ja, du kan boka tid till KotiLabs distansläkare via tidsbokningen. Du kan även boka tid till läkaren genom att ringa vår kundtjänst tfn 029 0020222 (vardagar 9-16). KotiLabs läkare hjälper dig gärna om du behöver råd gällande din hälsa eller ett ställningstagande till dina provresultat.
Går mina resultat direkt till läkaren?
Dina provresultat finns till påseende i Mitt Kotilab-tjänsten och överförs även till MittKanta. Du kan sedan själv delge resultaten till din läkare. Du kan även kontakta KotiLabs kundtjänst tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16).
Tar en läkare ställning till mina resultat?
Om du vill diskutera eller rådfråga en läkare om dina provresultat, kan du boka en tid till KotiLabs distansläkare. Du kan även kontakta själv en annan läkare på annat håll.
Hur snabbt kommer mina provresultat?
Provresultaten finns ofta tillgängliga redan under samma eller följande dag. Notera dock att analysen av vissa prov kräver en längre tid.
Hur får jag mina provresultat?
Dina provresultat finns till påseende i Mitt Kotilab-tjänsten och överförs även till MittKanta. Vid behov kan du även få resultaten per post (tilläggskostnad 5€). Notera att analysen av vissa prov kan ta upp till några dagar.
Kan jag även boka EKG-registrering från KotiLab?
Ja, du kan även boka EKG-registrering från KotiLab. Om du vill att en läkare tar ställning till den registrerade hjärfilmen, bör du boka tid till KotiLabs distansläkare. Notera att denna undersökning endast lämpar sig för hälsogranskningar eller som icke-brådskande uppföljning. Ifall du har bröstsmärta eller andnöd, bör du ringa 112 för omedelbar vård. EKG registreringen kan skickas till dig som e-post eller hem på papper. EKG kurvan kan ej ses i MittKanta.
Vem tar proven och var analyseras de?
Provtagningen sköts av våra kunniga skötare och analyseras sedan i det närmaste Synlab laboratoriet.
Var tas laboratorieproven?
Provtagaren kommer till dig. Proven kan tas hemma hos dig, på kontoret, på äldreboendet eller t.ex. på gymmet.
Hur förbereder jag mig inför provtagningen?
KotiLabs skötare är i kontakt med dig före provtagningen för att bekräfta en närmare ankomsttid och ge information om förberedelserna. Om du har frågor gällande provtagningen, kan du även kontakta vår kundtjänst tfn 029 0020222 (vardagar 9-16).
Kan jag boka provtagning från KotiLab även om jag har en remiss från en annan aktör?
Ja, du kan boka provtagnig från KotiLab och sedan leverera dina provresultat åt din läkare.
Hur betalar jag provtagningen?
Provtagningen faktureras i efterhand. Fakturan skickas via epost eller vid behov även per post. Till fakturor som skickas per post tillkommer en faktureringsavgift 5 euro.
Vad ingår i priset?
Priset innefattar provtagningen hos kunden, transporten av de tagna proven, analysen av proven, resultatens överföring till Mitt KotiLab och till MittKanta. Ifall du önskar få dina resultat per post, tillkommer en postavgift på 5€.
Hur kan jag lägga till laboratorieprov till en tidigare beställning?
Du kan tillägga laboratorieprov till en tidigare beställning genom att kontakta KotiLabs kundtjänst tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16).
Kan jag uträtta ärenden för en annan person?
I vissa fall kan du uträtta ärenden för en annan person. Kontakta KotiLabs kundtjänst för mer information 029 002 0222 (vardagar 9-16).
Hur bokar jag provtagning åt en annan person?
Bokning av laboratorieprov via KotiLabs nätbokning kräver alltid stark autentisering. Du kan även boka tid via vår kundtjänst 029 0020222 (vardagar 9-16).
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta oss via e-post [email protected] eller genom att ringa vår kundtjänst
tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16). Vi talar alla svenska.
När kan jag senast avboka min tid?
Ifall du vill avboka din provtagning, bör tiden avbokas senast 24 timmar innan besöket. Vid avbokningar som sker mindre än 24 timmar före besöket, uppbärs en avbokningsavgift på 47€.
Hur ändrar eller avbokar jag min reserverade provtagningstid?
Du kan avboka eller ändra din provtagningstid enligt direktiven du fått i din bokningsbekräftelse.
Du kan även kontakta KotiLabs kundtjänst tfn 029 002 0222 (vardagar 9-16).
Hur bokar jag tid till provtagningen?
Tidsbokning sker via KotiLabs hemsida. Du kan beställa de laboratorieprov du önskar och därefter boka ett tidsfönster för provtagningen från bokningskalendern. Bokningskalendern föreslår ett tidsfönster till för- eller eftermiddagen. KotiLabs skötare ringer dig senast dagen innan provtagningen, för att bekräfta en närmare ankomsttid. En bokning av provtagning via KotiLabs hemsida kräver alltid stark autentisering.
Du kan även boka en provtagningstid genom att ringa KotiLabs kundtjänst 029 002 0222 (vardagar 9-16).